انتشار اوراق مسکن جدید در اسفند ماه

دسته بندی : اخبار مسکن
۱۳۹۶/۱۱/۲۳
اوراق گواهی حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن یک بانک دولتی (به غیر از بانک مسکن) قرار است برای اولین بار در اسفند ماه امسال در بازار رسمی فرابورس منتشر شود.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن - هیبنا، شرکت فرابورس ایران اخیرا اعلام کرد با پذیرش و امکان خرید و فروش اوراق حق تقدم تسهیلات مسکن توسط یکی از بانک‌های دولتی به جز بانک مسکن در بازار سرمایه موافقت شده و مبادله این اوراق در اسفند ماه آغاز می‌شود.

شورای پول و اعتبار مجوز پرداخت تسهیلات مسکن از محل اوراق توسط سایر بانک‌ها را در سال 95 صادر کرده بود اما تا چندی پیش هیچ‌ یک از بانک‌های دولتی و خصوصی تمایلی به حضور در بازار تسهیلات مسکن نشان نداده بودند تا اینکه ماه گذشته یکی از بانک‌های دولتی اعلام کرد حساب ویژه‌ای مخصوص انتشار اوراق مسکن طراحی کرده است.

مبدع تسهیلات بدون سپرده مسکن از محل اوراق، بانک مسکن است. این بانک با توجه به رسالتی که به لحاظ تخصصی در زمینه تامین مالی بخش مسکن دارد، حساب سپرده‌ای موسوم به «سپره ممتاز» را طراحی کرد که به ازای جذب منابع در این سپرده در بازه زمانی مشخص، به دارندگان حساب علاوه بر سود سپرده کوتاه‌ مدت، اوراق حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن را نیز اعطا می‌کند. هر ورق امتیاز دریافت 500 هزار تومان تسهیلات خرید مسکن بانک مسکن را در اختیار دارنده اوراق قرار می‌دهد.

در عین حال با توجه به پذیرش اوراق مذکور در فرابورس، امکان مبادله اوراق نیز فراهم است، به این معنا که دارندگان حساب سپرده ممتاز که با توجه به میانگین حساب خود مشمول دریافت اوراق شده‌اند، لازم نیست حتما از این اوراق برای دریافت تسهیلات مسکن استفاده کنند، بلکه می‌توانند آن را در فرابورس عرضه کرده و به قیمت روز به متقاضیان دریافت تسهیلات بدون نوبت مسکن از محل اوراق بفروشند.

تسهیلات از محل اوراق بانک مسکن با نرخ سود 17.5 درصد و بازپرداخت 12 ساله تا سقف 60 میلیون تومان به صورت انفرادی و 100 میلیون تومان به صورت زوجین در تهران قابل پرداخت است. در شهرهای بزرگ و سایر شهرها نیز این سقف به تناسب وضعیت متفاوت قیمت مسکن، پایین‌تر پیش‌بینی شده است.

ساز و کاری که یک بانک دولتی دیگر اخیرا برای ورود به این حوزه پیش‌ بینی کرده نیز شباهت بسیار زیادی به رویه بانک مسکن دارد. حداقل سپرده‌گذاری در حسابی که به پشتوانه آن اوراق مسکن منتشر می‌شود، 18 میلیون و 200 هزار تومان تعیین شده و در صورتی که حساب مذکور براساس میانگین موجودی نسبت به سایر سپرده‌های مشابه در اولویت شعبه قرار بگیرد، ماهانه یک فقره اوراق مسکن به صاحب حساب پرداخت می‌شود. طبیعی است هر چه رقم سپرده‌گذاری بیشتر باشد میزان اوراق اعطایی نیز افزایش خواهد یافت.

بانک مذکور به دارندگان این اوراق اعم از اینکه از طریق سپرده‌گذاری یا خرید در بازار فرابورس، صاحب اوراق شده باشند، تسهیلات تا سقف 60 میلیون تومان با سود 17.5 درصد و بازپرداخت 12 ساله مشابه آنچه که بانک مسکن طراحی کرده است، پرداخت می‌کند. پرداخت تسهیلات زوجین تا سقف 100 میلیون تومان نیز در این بانک همچون مدل بانک مسکن پیش‌بینی شده است؛ با این تفاوت که بانک مسکن به هر یک از متقاضیان این نوع تسهیلات 10 میلیون تومان تسهیلات بدون سپرده، بدون نوبت و بدون نیاز به خرید اوراق نیز پرداخت می‌کند.

این بانک دولتی که قرار است وارد بازار تسهیلات مسکن شود، طرح دیگری نیز برای سپرده‌گذاری پیش‌بینی کرده است.‌ به این ترتیب به فردی که 22 میلیون و 300 هزار تومان در حساب مربوطه سپرده‌گذاری کند، بعد از سه ماه یک برگ اوراق حق تقدم و از ماه چهارم به بعد، هر ماه یک برگ اوراق اعطا می‌کند.

کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند با ورود یک بانک دیگر به عرصه انتشار اوراق و پرداخت تسهیلات بدون سپرده مسکن، نوسانات احتمالی قیمت اوراق در جریان رونق بازار مسکن کاملا کنترل خواهد شد و به این ترتیب هزینه دریافت تسهیلات حتی در بازارگرمی احتمالی سال آینده نیز افزایش چندانی نخواهد یافت.


کلید واژه ها


ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000