رییس اداره کل تسهیلات تبصره‌ای بانک مسکن خبر داد:

فروش اقساطی ۵۰ درصد مسکن مهر پرند

با وجود عملکرد مطلوب بانک مسکن در تامین مالی پروژه‌های مسکن مهر شهر جدید پرند، به دلیل فقدان امکانات زیربنایی و روبنایی در این شهر، هنوز تعدادی از واحدهای تکمیل شده یا در حال ساخت، فاقد متقاضی است.
پایگاه خبری بانک مسکن

ندا کسری کرمانشاهی، مدیر اداره کل تسهیلات تبصره‌ای بانک مسکن در گفت‌ و گو با پایگاه خبری بانک مسکن -هیبنا، با اشاره به اینکه بانک مسکن در تامین مالی 95 هزار و 672 واحد مسکونی در قالب پروژه‌های مسکن مهر پرند مشارکت داشته است، گفت: از این تعداد 47 هزار و 719 واحد مسکونی برای خریداران این واحدها، فروش اقساطی شده است. وی با اشاره به عملکرد مطلوب بانک مسکن در زمینه تامین مالی مسکن مهر شهر جدید پرند، خاطرنشان کرد: در حال حاضر مشکلی از بابت پرداخت به موقع تسهیلات به پیمانکاران پرند برای تکمیل پروژه‌های باقی‌ مانده وجود ندارد و مسیر تشکیل پرونده برای انجام عملیات فروش اقساطی واحدها (صدور کارت قسط) نیز در حال طی شدن است.

وی با بیان اینکه فروش اقساطی 101 پروژه مسکن مهر در حال اتمام است، خاطرنشان کرد: این پروژه‌ها شامل 11 هزار و 946 واحد مسکونی مهر است که با مشارکت بانک مسکن تامین مالی شده است.

بر اساس این گزارش، تا کنون حدود 70 هزار واحد مسکن مهر تکمیل و به متقاضیان تحویل شده و یا در مراحل پایانی ساخت و در شرف تحویل است. مسوولان شهر جدید پرند اعلام می‌کنند در صورت تامین انشعابات، پرونده مسکن مهر پرند در سال جاری بسته خواهد شد. اما وجود برخی چالش ­ها و مشکلات فنی و اقتصادی مرتبط با نهادهای خدمات‌ رسان همچون شرکت‌های گاز، برق و آب موجب شده هنوز مرحله تامین انشعابات مسکن مهر پرند به طور کامل طی نشود.

بیش از 2 هزار و 300 واحد مسکن مهر پرند فاقد انشعابات بوده و در نتیجه هنوز قابلیت فروش اقساطی را ندارند. ظاهرا پروژه‌های فاقد انشعاب در زمره پروژه‌های راکد مسکن مهر شهر جدید پرند هستند که با وجود تزریق منابع مالی و پرداخت کامل تسهیلات مصوب، عملیات عمرانی در آنها تقریبا متوقف شده است.

از سوی دیگر، فقدان خطوط ارتباطی مناسب و کمبود زیرساخت‌های لازم به عدم اقبال از سکونت در پرند دامن زده است. با وجود اینکه پرند میزبان بیشترین واحدهای مسکن مهر کشور است، اما فقدان خدمات زیربنایی و روبنایی کافی موجب شده پرند نتواند جایگاه خود را در میان شهرهای حومه تهران تثبیت کند و مقصدی برای مهاجرت معکوس از تهران باشد.

پروژه مسکن مهر با تمام ویژگی‌های منفی و مثبت اجرا شده، در پرند آخرین مراحل اجرایی را پشت ‌سر می‌گذارد اما هنوز بخش‌هایی از توسعه این شهر که بر عهده دیگر دستگاه‌های اجرایی است، معطل مانده و این موضوع موجب عدم استقبال از سکونت در پرند شده است، تا جایی که حتی برخی از واحدهای مسکن مهر این شهر نیز فاقد متقاضی است.

نتایج یک پژوهش اجتماعی از جذابیت یا عدم جذابیت سکونتی در شهرهای جدید اطراف تهران نشان می­ دهد: به دلیل خلاء شبکه حمل و نقل سریع، ارزان و کارآمد بین شهرهای جدید و تهران، اقبال به سکونت در این مناطق،‌ پایین است. پروژه احداث مترو در شهر جدید پرند بیش از 6 سال است که ادامه دارد اما در حال حاضر نبود منابع مالی کافی، علت طولانی شدن عملیات احداث این پروژه محسوب می­ شود.

تامین مالی برای اقداماتی همچون محوطه‌سازی، ایجاد سرانه‌های سبز و تفریحی، تامین روشنایی و نیز فقدان شبکه حمل و نقل مناسب برای دسترسی به تهران بر عهده بانک مسکن نبوده و از ابتدا مقرر بود سایر دستگاه‌های خدمات‌رسان متناسب با حوزه ماموریت خود به موضوع ورود کنند. اما به دلیل کاستی‌های ناشی از عدم اجرای تعهدات این دستگاه‌ها، هنوز فاصله زیادی بین میزان سکونت در پرند با افق جمعیتی این شهر وجود دارد. افق جمعیتی شهر جدید پرند ۴۸۳ هزار نفر است که بعضی آن را تا ۸۵۰ هزار نفر نیز پیش‌بینی کرده‌اند. اما جمعیت ساکن در این شهر به مراتب کمتر از نصف ظرفیت تعریف شده است.


کلید واژه ها


ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000