هیبنا براساس تغییرات ملکی در کشورهای خارجی بررسی می کند

آثار معکوس زمین و مالیات بر قیمت مسکن

دسته بندی : اخبار مسکن
۱۳۹۹/۰۲/۰۸
هزینه تامین زمین برای ساخت و ساز نه تنها در شهرهای ایران که در خیلی از کشورها اثر فزاینده بر قیمت مسکن گذاشته است اما دولت ها با ابزاری به نام مالیات در حوزه مختلف بازار ملک توانسته اند تا حد امکان جلوی سوداگری زمین را به نفع مصرف کنندگان واقعی این بازار، بگیرند.
پایگاه خبری بانک مسکن

پژوهش ها نشان می دهد در بازار مسکن آمریکا که به لحاظ تیراژ پرداخت تسهیلات مسکن، تقاضای خرید و همچنین تقاضای اجاره یکی از بازارهای ملکی بزرگ جهان به حساب می آید، مالیات سالانه بر املاک هزینه سفته بازی در این بازار را افزایش داده است.
به گفته کارشناسان در بازار مسکن آمریکا، پراکنش قیمت بین شهرها بسیار بالاتر از ایران است. به طوریکه در یک منطقه واحدهای مسکونی با امکانات جانبی فراوان، در سطح نیم میلیون دلار خرید و فروش می شود اما ممکن است در فاصله ۵۰ کیلومتری از همین منطقه، آپارتمان های میان متراژ دو میلیون دلار ارزش گذاری شود.
به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، بررسی های پژوهشی نشان می دهد این میزان واریانس قیمت، ناشی از محدودیت عرضه زمین در برخی از شهرها و ایالت های امریکا است. به عنوان مثال در شهرهایی مانند بوستون و نیویورک به واسطه محدودیت های جغرافیایی عرضه فیزیکی زمین محدود است بنابراین قیمت مسکن در این مناطق بالاتر از نقاط دیگر است.
دومین عاملی که این پراکندگی قیمت را موجب شده، محدودیت های قانونی ساخت و سازیست. به گفته کارشناسان در برخی ایالت ها با وجود بستر مناسب عرضه زمین، مقررات اجازه ساخت وساز با تراکم بالا را نمی دهد از این رو در این مناطق هم ارزش واحدهای مسکونی وابسته به شدت قوانین تفاوت بالایی دارد. در برخی مناطق نیز به دلیل موجودی فراوان زمین و نبود مقررات محدود کننده زمین کالای با ارزش بالا محسوب نمی شود به همین دلیل قیمت مسکن در این گروه از شهرها رشد اندکی دارد و حتی ارزان تر از سایر کشورها به نظر می رسد. شیکاگو و آتلانتا از جمله این شهرها به حساب می آیند. از دیدگاه کارشناسان، علاوه بر زمین، یکی دیگر از عوامل تعیین کننده قیمت مسکن در آمریکا، هزینه ساخت، مالیات و هزینه شارژ است.
مصالح مورد استفاده در ساخت واحدهای مسکونی در امریکا به طور معمول چوبی و پیش ساخته هستند، این مصالح به سازندگان امکان می دهد با سرعت بالایی( دو تا سه ماه) فرآیند ساخت واحدها را تکمیل کنند. به همین دلیل در برخی از مناطق که قیمت زمین ارزش بالایی ندارد امکان تهیه مسکن با قیمت ۲۰۰ هزار دلار وجود دارد. به گفته کارشناسان، تفاوت در جنس مصالح ساختمانی و شکل ساخت و ساز از جمله عواملی است که موجب پراکندگی مسکن در امریکا می شود. این در حالی است که در ایران چوب و مصالح پیش ساخته سهم بسیار اندکی در ساخت و سازها دارند.
برخلاف ایران که مالیات مسکن سهم بالایی در درآمدهای مالیاتی و هزینه نگهداری ندارد مالیات مسکن در امریکا، سخت گیرانه وصول می شود. وابسته به نوع شهرها، تا ۳ درصد قیمت مسکن در سال مشمول مالیات می شود. از همین رو با وجود آنکه قیمت خرید واحدهای مسکونی در برخی مناطق می تواند پایین باشد اما نرخ مالیات آن، هزینه های زندگی در این واحدها را بالا می برد.
در کنار این عوامل، هزینه شارژ نیز یکی از عناصر متفاوت مسکن در ایران و آمریکا است. به عنوان مثال ممکن است در یک منطقه یک آپارتمان معمولی، هزینه مالیات و شارژ سالیانه آن بین ۳۰ تا ۴۰ هزار دلار باشد.


کلید واژه ها


ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000