گزارش هیبنا از اطلاعات جدید مرکز آمار

قیمت زمین گرانتر از مسکن شد

قیمت زمین در بهار امسال از قیمت مسکن در شهر تهران فاصله گرفت.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن - هیبنا؛ براساس اطلاعات جدید مرکز آمار، متوسط قیمت هر مترمربع زمین یا همان بنای کلنگی در بهار امسال در شهر تهران به 25 میلیون و 510 هزار تومان رسید که در مقایسه با میانگین قیمت در زمستان پارسال، 22.6 درصد رشد کرده است.

سطح بهاری قیمت زمین در تهران 50.4 درصد نسبت به بهار سال گذشته گرانتر شده است.

اما این گرانی در بازار زمین مسکونی فقط به تغییرات نقطه ای قیمت ها محدود نمی شود بلکه ارزش فروش ملک کلنگی در شهر تهران از قیمت مسکن نیز با فاصله چشمگیر، بالاتر قرار گرفته است.

اطلاعات مرکز آمار در این باره حکایت از آن دارد که در بهار امسال هر مترمربع آپارتمان در معاملات مسکن شهر تهران با قیمت میانگین 18 میلیون و 823 هزار تومان فروش رفته است. بنابراین قیمت زمین 1.35 برابر قیمت مسکن شده است.

اگر چه خرید زمین به لحاظ میزان قیمت گرانتر از خرید مسکن تمام می شود اما هر دو در بهار امسال به یک میزان رشد قیمت را تجربه کردند.

متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در بهار امسال 22.8 درصد (مشابه نرخ رشد زمین) نسبت به زمستان سال گذشته افزایش پیدا کرد. بنابراین تورم فصلی زمین و مسکن یکسان بوده است.

اما آنچه باعث اختلاف سطح قیمت ها شده، بزرگی قیمت زمین در ماه های قبل تر در مقایسه با قیمت مسکن است.

در اولین فصل از سال جاری رکود معاملات مسکن سنگین تر از بازار زمین گزارش شده است.

در بازار مسکن شهر تهران، تعداد واحدهای مسکونی فروش رفته در فصل گذشته نزدیک به 30 درصد در مقایسه با زمستان 98 کاهش پیدا کرد. این در حالی است که در بازار زمین افت فصلی معاملات املاک کلنگی 21 درصد اعلام شده است.

خریداران مسکن در شهر تهران طی بهار امسال آپارتمان هایی با میانگین عمر بنای 12 سال خریداری کردند. این شاخص در مقایسه با سنوات گذشته، افزایش پیدا کرده و بیانگر حرکت متقاضیان با هدایتگری تسهیلات بانک مسکن به سمت واحدهایی با عمر بنای بالا و البته قیمت فروش کمتر است.

گزارش پایگاه خبری بانک مسکن از اوضاع و احوال بازار اجاره نیز حاکی است: متوسط اجاره بهای هر مترمربع واحد مسکونی در بهار امسال به 55 هزار و 700 تومان رسید که در مقایسه با بهار سال گذشته، اجاره بها 38 درصد افزایش پیدا کرده است.

مستاجران ساکن شهر تهران واحدهای با عمر بنای 14 سال را در بهار امسال اجاره کردند. بنابراین قدرت مالی و انتخاب مستاجران در بازار مسکن کمتر از خریداران بوده است چرا که عمر بنای واحدهای فروش رفته 2 سال کمتر از اپارتمان های اجاره ای بوده است.

گرانترین خانه ای که بهار امسال در تهران فروخته شده 90 میلیون تومان ارزش داشته است.

گرانترین خانه اجاره ای هم هزینه ماهانه اجاره اش 300 هزار تومان در هر مترمربع بوده است که رقم قابل توجهی به حساب می آید.

در بازار زمین نیز گرانترین ملک کلنگی فروخته شده در اولین فصل از سال 99 در منطقه یک تهران معامله شده است. این ملک با قیمت هر مترمربع 92 میلیون تومان به فروش رفته است.

مساحت زمین هایی که در این مدت زمانی در تهران فروخته شده 186 مترمربع بوده است.

این قطعات برای ساختمان های مسکونی از ظرفیت ساخت و ساز حدود 8 تا 10 واحد برخوردار است.



ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000