هیبنا از تحولات در خرید و فروش آپارتمان گزارش می دهد

افت و خیز دو نرخ در بازار مسکن

دسته بندی : اخبار مسکن
۱۳۹۹/۰۶/۱۱
بازار معاملات مسکن شهر تهران ماه گذشته با افت و خیز دو نرخ مربوط به میزان قیمت و تعداد خرید و فروش ها همراه شد.
پایگاه خبری بانک مسکن

گزارش پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا از تحولات بازار مسکن شهر تهران حاکی است: در معاملات خرید و فروش واحدهای مسکونی طی ماه مرداد امسال متوسط قیمت هر مترمربع خانه به 23 میلیون و 107 هزار تومان رسید که رشد 10.5 درصدی در مقایسه با میانگین قیمت تیر ماه را نشان می دهد.

اما در شرایطی که نرخ رشد ماهانه قیمت مسکن مثبت شده، نرخ رشد تعداد معاملات آپارتمان منفی گزارش شده است.

ماه گذشته تعداد واحدهای مسکونی فروخته شده در بازار مسکن تهران 35.4 درصد نسبت به تیر ماه کاهش پیدا کرد. در مرداد تعداد 9080 واحد مسکونی در تهران فروخته شد که نزدیک به 5000 واحد کمتر از معاملات تیر بوده است.

افت شدید معاملات مسکن و خیز قیمت واحدهای مسکونی در ماه گذشته در بازار مسکن تهران حکایت از سایه سنگین تورم بر رفتار متقاضیان خرید خانه است.

روند رشد قیمت مسکن در گزارش های ماهانه بانک مرکزی مشخص می کند سه ماه رشد ماهانه دو رقمی قیمت مسکن در تهران باعث شد بار دیگر تغییرات نقطه ای قیمت شدت پیدا کند. تغییرات نقطه ای قیمت مسکن (میزان افزایش در هر ماه نسبت به ماه مشابه در سال قبل) طی بهار امسال تا نزدیک 30 درصد کاهش پیدا کرده بود اما ماه گذشته این شاخص به نرخ 75 درصد رسید.

کارشناسان بازار املاک در تحلیل چرایی تداوم صعود قیمت مسکن در شهر تهران به موضوع کاهش عرضه در معاملات اشاره می کنند و می گویند انتظاراتی که فروشنده ها نسبت به آینده قیمت ها دارند آنها را از فروش منصرف کرده است. اما در سمت مقابل، تقاضای سرمایه گذاری در بازار مسکن وجود دارد و میزان آن از حجم عرضه واحد فروشی نیز بیشتر است. در نتیجه این عدم تعادل است که صعود قیمت ادامه دارد.

سال گذشته همین موقع متوسط قیمت واحدهای مسکونی در تهران مترمربعی 13 میلیون تومان بود. تیر ماه امسال نیز میانگین قیمت به مترمربعی 20 میلیون و 900 هزار تومان رسید اما ماه پیش در ادامه صعود تند قیمت مسکن، متوسط قیمت ها بیش از دو میلیون تومان دیگر افزایش پیدا کرد.

به گزارش هیبنا در پنج ماه اول امسال متوسط قیمت واحدهای مسکونی شهر تهران نسبت به مدت مشابه سال 98 حدوداً 1.5 برابر شد. در همین فاصله زمانی اما تعداد معاملات نصف شد.

38.5 درصد از واحدهای مسکونی فروش رفته در تهران طی ماه گذشته آپارتمان های نوساز بودند که تعداد آنها 3492 واحد مسکونی بوده است. کمترین تعداد واحد مسکونی فروش رفته مربوط به آپارتمان های بالای 20 سال ساخت بوده است که 1207 فقره معامله گزارش شده است.

ماه گذشته همچنان منطقه یک گرانترین منطقه بازار مسکن تهران معرفی شد. در این منطقه میانگین قیمت واحدهای مسکونی از 50 میلیون تومان هم فراتر رفته و به 52 میلیون و 800 هزار تومان رسیده است. میانگین قیمت مسکن در ارزانترین منطقه تهران یعنی منطقه 18 به نزدیک 10 میلیون تومان (9 میلیون و 750 هزار تومان) رسیده است.

منطقه 18 همیشه ارزانترین منطقه در بازار معاملات مسکن معرفی می شود.

بیش از یک چهارم از معاملات خرید مسکن در ماه گذشته در شهر تهران به واحدهای مسکونی با قیمت کمتر از 850 میلیون تومان اختصاص داشت.

این آمار بانک مرکزی (سهم 26 درصدی واحدهای مسکونی با قیمت زیر 900 میلیون تومان در معاملات شهر) حکایت از آن دارد که در تهران هنوز واحدهای مسکونی با قیمت خیلی کمتر از قیمت میانگین شهر یافت می شود.

میانگین قیمت واحدهای مسکونی شهر تهران نزدیک به 2 میلیارد تومان شده است.


کلید واژه ها


ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000