معاون عمران روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی:

شاخص برخورداری روستاها در تهیه طرح هادی بیش از ۹۸ درصد

دسته بندی : اخبار مسکن
۱۴۰۰/۰۱/۲۵
معاون عمران روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گفت: اعتبارات اجرای طرح هادی روستا در بودجه ۱۴۰۰ حدود ۲ برابر افزایش یافته و قرار است امسال برای ۷۹۵ روستا طرح هادی تهیه شود.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، تهیه طرح های هادی روستایی با هدف صیانت از اراضی ملی و با تعیین محدوده و حریم روستاها، کاهش آسیب پذیری ناشی از سوانح طبیعی، گسترش اقدامات مشارکت جویی روستاییان و شناسایی ظرفیت روستاها، بهبود زیرساخت های اقتصادی و اجتماعی است.
بر اساس این گزارش، تعداد تهیه طرح های هادی روستایی برای روستاهای کشور از ابتدا تاکنون تعداد ۳۹ هزار و ۶۲۵ روستا و تعداد بازنگری های صورت گرفته برای روستاهایی که افق طرح آنها به پایان رسیده است از ابتدا تاکنون تعداد ۱۱ هزار و ۵۷۴ روستا است.
همچنین براساس مصوبه سال ۸۸ مجلس شورای اسلامی، روستاهایی با جمعیت بیش از سه هزار و ۵۰۰ نفر می‌توانند تبدیل به شهر شوند. اما با تبدیل روستا به شهر شاهد از بین رفتن بسیاری از فضاهای کالبدی و زراعی این مناطق و همچنین تغییر شکل و بافت آنها که در طول سالیان گذشته توسط برخی دستگاه‌ها از جمله بنیاد مسکن انقلاب اسلامی به عنوان متولی روستاهای کشور، ایجاد شده، هستیم.
محمدرضا شاملو معاون عمران روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در پاسخ به این پرسش که آیا برنامه ای برای تجدید نظر در سیاست های تبدیل روستا به شهر مد نظر بنیاد مسکن خواهد بود؟ گفت: ابتدا باید اذعان کنم که در برخی از موارد دیده ایم که به لحاظ کالبدی و اقتصادی روستایی هستند و تنها یک اسم باقی مانده است.
وی افزود: اما آنچه که باید به آن اشاره کنم این است که تغییر روستا به شهر بر عهده بنیاد مسکن نیست و ما در تبدیل روستا به شهر اختیاری نداریم.
شاملو در پاسخ به این پرسش که در سال جاری چه برنامه ای برای تهیه طرح هادی روستاها دارد؟ اظهار داشت: عملکرد بنیاد مسکن نشان می دهد که در سال های ۹۸ و ۹۹ تهیه طرح هادی برای ۷۳۳ روستای جدید و بازنگری طرح هادی ۲۳۳۵ روستا بوده است. در سال ۱۴۰۰ تهیه طرح هادی ۷۹۵ روستا و بازنگری طرح هادی ۳۱۵۶ روستا با اعتباری بالغ بر ۳۸۸ میلیارد تومان در برنامه قرار گرفته است.
معاون عمران روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با اشاره به اینکه بر اساس قانون بودجه ۱۴۰۰ اعتبار تهیه طرح هادی روستاها در سال جاری نسبت به سال گذشته دو برابر افزایش یافته است ادامه داد: از ابتدا تاکنون برای تعداد ۳۹ هزار و ۶۲۵ روستای کشور طرح هادی تهیه شده است. شاخص برخورداری روستاها در تهیه طرح هادی روستاها بیش از 98 درصد است.
وی خاطر نشان کرد: در سال 1400 ، اجرای طرح هادی 4734 روستا که شامل 1491 روستای جدید و 3243 روستای نیمه تمام با اعتباری بالغ بر 3015 میلیارد تومان در برنامه کار قرار گرفته است.
شاملو در پاسخ به این پرسش که تعداد سندهای صادر شده برای روستاها در وضعبت رضایت بخشی قرار دارد؟ گفت: تاکنون برای سه میلیون و 398 هزار 754 واحد مسکونی روستایی سند مالکیت صادر شده است و می توان گفت که این اقدام بسیار رضایت بخش بوده است. البته اگر بخواهیم به تفکیک اعلام کنیم تنها در سال گذشته برای 67009 واحد مسکونی روستایی سند مالکیت صادر شده است و قرار است در سال 1400 تعداد 94775 قطعه سند صادر شود.
به گفته وی، تعداد اسناد صادر شده شهری در شهرهای زیر 25 هزار نفر نیز از ابتدا تاکنون تعداد 268 هزار و 680 سند بوده است که در سال 99 تعداد 25909 و در سال 1400 تعداد 47743 قطعه سند بوده است.



ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000