یک کارشناس مسکن اعلام کرد

علائم سقوط در بازار ملک

دسته بندی : اخبار مسکن
۱۴۰۰/۰۲/۰۴
یک کارشناس اقتصاد مسکن از مشاهده علائم ریزشی در بازار معاملات مسکن سال ۱۴۰۰ خبر داد.
پایگاه خبری بانک مسکن

فخرالدین زاوه، کارشناس و صاحبنظر اقتصاد مسکن در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا اعلام کرد: علائمی از سقوط ملکی به لحاظ حجم معاملات و تعداد تقاضا از یک سو و همچنین افت قیمت مسکن از سوی دیگر در بازار معاملات املاک مسکونی مشاهده می شود.

زاوه، در این خصوص توضیح داد: بررسی ها و شواهد موجود از شرایط بازار مسکن سال 99 و سال جاری نشان می دهد طی دست کم دو تا سه سال اخیر بازار معاملات مسکن تا حد بسیار زیادی تورم ملکی را تجربه کرده است و هم اکنون قیمت واحدهای مسکونی با حباب همراه است. بنابراین چنین به نظر می رسد که از آنجا که بازار مسکن تورم خود را تا حد زیادی تجربه کرده است و بازار از کشش و ظرفیت بیشتر برای جهش های تورمی برخوردار نیست، یک گزینه محتمل تر در خصوص سمت وسوی قیمتی بازار مسکن، قرار گرفتن بازار در مسیر کاهش سرعت رشد قیمت باشد.

وی افزود: در واقع با فرض اینکه ریسک های غیراقتصادی و اقتصادی در همین سطح فعلی باقی بماند و تحول خاصی در مناسبات اقتصادی و غیراقتصادی صورت نگیرد کاهش ارزش واقعی مسکن (عقب ماندن سرعت رشد قیمت مسکن در مقایسه با تورم عمومی) محتمل ترین گزینه قابل انتظار برای تحولات قیمتی در بازار ملک باشد.

این کارشناس و صاحبنظر بازار مسکن همچنین خاطرنشان کرد: از سوی دیگر با توجه به رصد شرایط قابل انتظار به لحاظ تحولات اقتصادی و غیراقتصادی و شرایط درونی و بیرونی اثرگذار بر بازار مسکن در سال جاری، به فرض ثبات شرایط و عدم بروز تغییر و تحول بخصوص، انتظار می رود به لحاظ حجم یا تعداد معاملات خرید وفروش مسکن نیز در سال 1400 با کاهش حجم تقاضای خرید مواجه باشیم و در سال جاری روند عرضه واحد مسکونی به بازار برای فروش بیش از تقاضا برای خرید مسکن باشد. این موضوع به خصوص در سمت تقاضای مصرفی مسکن به دلیل ضعف شدید قدرت خرید و عقب ماندن توانایی مالی متقاضیان خرید مسکن از جهش های قیمتی به میزان قابل توجهی محسوس خواهد بود.

زاوه با بیان اینکه در کل شرایط بازار مسکن به گونه ای است که از ماه های پایانی سال قبل و همزمان با بروز ریزش بازدهی و نرخ ها در سایر بازارها انتظار تخلیه حباب قیمتی مسکن نیز مطرح شد، تصریح کرد: آمارهای دقیق از تحولات بازار معاملات مسکن نیز این موضوع را نشان می دهد؛ چنانچه براساس اعلام مرکز آمار ایران در ماه پایانی سال قبل شاخص قیمت املاک مسکونی شهر تهران با کاهش تورم ماهانه مواجه شد.

به گزارش هیبنا و براساس اعلام مرکز آمار ایران به عنوان مرجع رسمی اعلام تحولات قیمت مسکن، منظور از نرخ تورم ماهانه، درصد تغییر عدد شاخص قیمت ماه مورد نظر در مقایسه با عدد شاخص ماه قبل از آن است. این میزان در اسفند ماه به عدد 3.2 درصد رسید که در مقایسه با نرخ تورم ماهانه بهمن ماه که برابر با 4.7 درصد بود معادل 1.5 واحد درصد کاهش داشته است. این موضوع نشان دهنده کاهش سرعت رشد قیمت مسکن در اسفند ماه 99 است. روندی که انتظار می رود دست کم در عمده ماه های سال جاری در بازار معاملات مسکن مشاهده شود.



ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000