مشاور وزیر راه و شهرسازی در جمع مدیران بانک مسکن تشریح کرد

الزامات تبدیل بانک مسکن به نهاد مالی توسعه‌ای

مشاور مالی وزیر راه و شهرسازی، الزامات تبدیل شدن بانک مسکن به یک نهاد تخصصی-توسعه‌ای در حوزه مسکن را تشریح کرد.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن- هیبنا ،حسین عبده تبریزی صبح امروز در دومین گردهمایی مدیران بانک مسکن در سال 96 با تشریح الزامات و مقدمات تبدیل بانک مسکن به یک نهاد مالی توسعه‌ای در بخش مسکن با اشاره به مطلوبیت فضای فعلی فعالیت مدیران و کارکنان در این بانک،گفت: با توجه به اینکه هم‌ اکنون بانک مسکن یکی از مطمئن‌ ترین و امن‌ ترین بانک‌های کشور برای فعالیت کارکنان و همچنین مشتریان این بانک است لازم است در راستای تبدیل این بانک به نهاد توسعه‌ای، مدیران و همه کارکنان بانک مسکن، از آخرین تحولات مربوط قوانین و مقررات بین‌ المللی در حوزه بانکداری و انجام فعالیت‌های بانکی برای مشتریان در سایر کشورها اطلاع داشته باشند و نسبت به این تغییرات و تحولات شناخت کامل حاصل کنند.

وی با بیان اینکه هم‌ اکنون کارکنان و مدیران بانک مسکن هیچ گونه نگرانی از بابت ادامه اشتغال به کار در این بانک و یا مواجهه با بحران مالی که برخی بانک‌های دیگر با آن مواجه‌اند، ندارند، تاکید کرد: لازم است کارکنان، مدیران وهمه فعالان در این بانک با استفاده از آرامش و اطمینانی که بابت شرایط با ثبات کاری خود دارند تمام توان خود را صرف شناخت قوانین و مقررات بانکی ملی و بین‌ المللی در راستای سند چشم‌ انداز 1400 بانک که یکی از مهمترین اهداف آن توسعه‌ای شدن بانک مسکن است،کنند.

عبده تبریزی افزود: طی 15 سال اخیر تغییرات گسترده‌ای در شبکه بانکی بین‌ المللی و نظام بین المللی بانکی صورت گرفته است که در شبکه بانکی کشور چندان مورد توجه واقع نشده است این در حالی است که مدیران و کارکنان بانک‌ها از جمله بانک مسکن برای ادامه فعالیت‌های تخصصی و توسعه‌ای خود نیازمند اطلاع و شناخت کامل از این قوانین و مقررات و تحولات صورت گرفته در آن‌ها هستند.

وی خاطر نشان کرد: به عنوان مثال اگر کارکنان بانک مسکن در پی بازگشایی LC برای یکی از مشتریان خود هستند باید شناخت کافی داشته باشند که آیا محصول یا خدماتی که موضوع بازگشایی ‌LC است در موضوع فعالیت‌های تروریستی، پولشویی و ... قرار ندارند و یا جزو کالاها و خدمات واقع در لیست تحریم‌ها نیست.

به گفته وی تحولات صورت گرفته در نظام بانکی دنیا در عین حال که تغییرات و تحولات مثبتی محسوب می‌شود از یک سو این نگرانی را ایجاد کرده است که بانک‌های ما و کارکنان این بانک‌ها تا چه اندازه از این تغییر و تحولات شناخت دارند و می‌توانند اقدام مناسب را در زمان مواجهه با موارد مختلف پیرامون این تغییرات انجام دهند.

مشاور مالی وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: اطلاع از تغییر و تحولات و وقایع بین‌ المللی در حوزه بانکداری و شبکه بانکداری مواردی است که همه مدیران و کارکنان بانک مسکن به عنوان مهمترین و سالم ترین بانک توسعه‌ای کشور باید از آن مطلع باشند تا بتوانند با قدرت هر چه تمام‌تر در بازار بین‌ المللی فعالیت کنند.

وی همچنین بر ضرورت اطلاع و شناخت مدیران و کارکنان بخش مسکن از تحولات روز بازار مسکن و چشم‌ انداز پیش‌ روی این بازار تاکید کرد و گفت: هم فعالیت‌های توسعه‌ای بانک به عنوان بانک عامل بخش مسکن و هم فعالیت‌های تجاری این بانک منوط به شناخت درست از وضعیت روز بازار مسکن و آینده پیش‌ روی این بازار است؛ هم‌ اکنون تحت تاثیر تحولات بازار مسکن و به روز برخی وقایع در آن همچون افزایش تعداد خانه‌های خالی، تغییر در بعد خانوار و نیاز به مسکن، بازاریابی و مارکتینگ در بانک مسکن و شرکت‌های تابعه این بانک به شدت تحت تاثیر قرار دارد و بدون شناخت از این تغییرات و تحولات اساسا ایفای نقش توسعه ای و تجاری بانک در هر دو حوزه به طور صحیح صورت نمی‌گیرد.

عبده تبریزی گفت: در شرایط فعلی بانکداری صحیح در حوزه مسکن نیازمند شناخت وضعیت و تفاوت‌هاست؛ مدیران و کارکنان این بانک باید نسبت به آمار شهر و واحد جغرافیایی که در آن فعالیت می کنند آگاه و مطلع باشند.

وی تاکید کرد: این گونه شناخت‌ها هم به لحاظ احتیاط‌های سیاست‌گذاری است و هم به لحاظ ملاحظات سرمایه‌گذاری و تجاری و از این رو به عنوان مثال اگر در شهری با حجم قابل توجهی از خانه های خالی روبه‌رو هستیم باید به جای آنکه توان خود را صرف ساخت واحدهای ساختمانی جدید کنیم از توان موجود در جهت ایجاد امکان برای عرضه واحدهای مسکونی ساخته شده به بازار مسکن استفاده کرد.

عبده‌ تبریزی با بیان اینکه پژوهش‌های انجام شده از به روز تغییرات اساسی در حوزه مسکن و ساختمان در مقطع زمانی فعلی خبر می‌دهد، افزود: این تغییرات به طور مستقیم هم بر حوزه سیاست‌گذاری و هم بر حوزه فعالیت‌های تجاری بانک مسکن اثرگذار است.

وی خاطر نشان کرد: عملکرد مثبت مدیران و کارکنان بانک مسکن طی چهار سال گذشته منجر به اصلاح رویه‌های نادرست و نواقص دوره‌های قبلی مدیریت این بانک و قرار گرفتن این بانک در مسیر تبدیل به یک نهاد مالی توسعه‌ای شده است و بر این اساس آشنایی کامل مدیران و کارکنان این بانک با جزییات و راهبردهای سند چشم‌ انداز 1400 بانک مسکن،در این راستا امری ضروری است.

وی با بیان اینکه با توجه به شرایط اقتصادی و وضعیت سایر بانک‌ها پیش‌ بینی می‌شود طی چهار سال پیش‌ رو تنها بانک مسکن انحصار پرداخت تسهیلات بخش مسکن را بر عهده داشته باشد گفت:در این راستا سه ماموریت عمده وجود دارد که مدیران و کارکنان بانک مسکن باید همه اقدامات خود را بر اساس این سه هدف و ماموریت تنظیم کنند.

عبده‌ تبریزی گفت: تجهیز منابع مالی بلند مدت و کم هزینه برای بسط رفاه و تولید بیشتر واحدهای مسکونی مصرفی و مورد نیاز، چاره‌جویی برای موارد شکست بازار در بازار مسکن از طریق کمک به ایجاد ساز و کار مناسب تامین مالی برای مسکن اجتماعی و حمایتی و همچنین ایفای نقش رهبری در مواقع به روز نوسانات ضد توسعه‌ای همچون هدایت دوره‌های رکود در بازار مسکن یا بروز رونق هیجانی به شرایط رونق منطقی، سه ماموریت عمده‌ای است که باید از سوی مدیران و کارکنان بانک مسکن هدف قرار بگیرد.

وی ایفای نقش‌های ضمانتی از سوی بانک مسکن، شناسایی و توسعه محصولات جدید تامین مالی در حوزه مسکن، توسعه بازار رهن، حمایت از تولیدات ناب در بخش مسکن، تعیین نرخ اعتبارات در بازار، مدیریت روانی بازار، طراحی مکانیزم مناسب برای مبادله نرخ‌های رهن و اجاره، تبدیل مسکن به کالای مبادله‌پذیر، افزایش نقد شوندگی و تبدیل همه مطالبات به پول‌های جدید(امکان خرید و فروش مطالبات)، تامین مالی مسکن اقشار کم‌ درآمد و ... را از دیگر ماموریت‌های کلیدی مدیران و کارکنان بانک مسکن در راستای تبدیل این بانک به یک نهاد مالی توسعه‌ای برشمرد.


کلید واژه ها


ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000