پایگاه خبری بانک مسکن گزارش می دهد؛

جزئیات پیشرفت فیزیکی پروژه صندوق شمالغرب/ پیشرفت ۵۳ درصدی تا پایان آذر

پروژه نرگس رشدیه تبریز تحت عنوان صندوق زمین و ساختمان شمال غرب بر اساس جدیدترین آمار ارائه شده تا پایان آذرماه ۵۳.۵۹ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری بانک مسکن - هیبنا، صندوق زمین و ساختمان شمالغرب تحت مدیریت شرکت گروه سرمایه گذاری مسکن فعالیت خود را از 3 آبان ماه سال با دریافت مجوز فعالیت از سازمان بورس و اوراق بهادار، آغاز کرد.

بر اساس فلسفه وجودی صندوق‌های زمین و ساختمان، موضوع فعالیت این صندوق نیز جمع آوری وجوه از متقاضیان سرمایه گذاری در صندوق، ساخت پروژه ساختمانی از محل وجوه یاد شده، فروش واحدهای ساختمانی پروژه و در نهایت تقسیم عواید ناشی از این فعالیت بین سرمایه گذاران صندوق است.

اما جدیدترین گزارش ارائه شده از میزان پیشرفت پروژه صندوق زمین و ساختمان شمالغرب تحت عنوان پروژه نرگس رشدیه تبریز، پشرفت فیزیکی پروژه تا پایان آذرماه 53.59 درصد برآورد شده است.

بررسی ارزش نسبی کار انجام شده به تفکیک بخش‌های مختلف نشان می دهد، این پروژه در بخش اسکلت 30 درصد و در بخش سفت کاری و نازک کاری 18.03 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است. همچنین سایر بخش های فرعی مانند تجهیز کارگاه، عملیات خاکی، تاسیسات مکانیکی و برقی حدود 5.6 درصد رشد را نشان می دهد.

این صندوق با دریافت مجوز تاسیس و فعالیت از سازمان بورس و اوراق بهادار و ثبت نزد مرجع ثبت شرکت ها و سازمان، از مصادیق صندوق‌های سرمایه گذاری موضوع بند 21 ماده 1 قانون بازار اوراق بهادار و بند ه ماده 1 قانون توسعه ابزارها و نهادهای مالی جدید، محسوب شده و مطابق این اساسنامه و مقررات اداره می شود.

بر اساس اساسنامه صندوق سرمایه گذاری زمین و ساختمان شمال غرب، سرمایه صندوق در هر زمان برابر جمع قیمت اسمی واحدهای سرمایه گذاری صادره طبق تشریفات این اساسنامه است. همچنین تغییرات سرمایه باید نزد سازمان ثبت شود و به اطلاع عموم برسد.

واحدهای سرمایه گذاری قابل انتقال به غیر هستند و در بورس اوراق بهادار یا بازار خارج از بورس پذیرفته می شوند. لازم به ذکر است تشریفات و انتقال واحدهای سرمایه گذاری نیز تابع مقررات بورس یا بازار خارج از بورس مربوطه خواهد بود.

همچنین صدور واحدهای سرمایه گذاری برای تامین منابع مالی صندوق، بر اساس دستورالعمل مربوطه و با دریافت قیمت اسمی واحدهای سرمایه گذاری در ازای هر واحد سرمایه گذاری صورت می پذیرید؛ در عین حال مدیر صندوق موظف است ارزش خالص هر واحد سرمایه گذاری به بهای تمام شده را مطابق دستورالعمل مصوب سازمان، بر مبنای بهای تمام شده پروژه و سایر اقلام دارایی و بدهی های صندوق که از صورت های مالی صندوق استخراج شده اند، محاسبه کرده و گزارش محاسبه ارزش خالص هر واحد سرمایه گذاری به بهای تمام شده را تهیه کند.

فعالیت این صندوق تحت نظارت سازمان بورس و اوراق بهادار است. خرید و فروش واحدهای سرمایه گذاری در فرابورس ایران و به واسطه کارگزاران دارای مجوز انجام می شود و در ازای سرمایه گذاری در صندوق، گواهی سرمایه گذاری صادر می شود.

عموما سرمایه گذاری در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک نیست و با توجه به اینکه واحدهای سرمایه گذاری صندوق در فرابورس ایران مورد داد و ستد قرار می گیرد، این امکان وجود دارد نوسانات میزان عرضه و تقاضا در بازار، قیمت واحدهای سرمایه گذاری صندوق را دستخوش نوسان کند.

مزیت‌های سرمایه گذاری در صندوق های زمین و ساختمان

اما با توجه به کاهش نرخ سود سپرده های بانکی، صندوق های سرمایه گذاری زمین و ساختمان یکی از گزینه‌های مناسب برای سرمایه گذاران خرد و کلان به شمار می رود. با سرمایه گذاری در صندوق زمین و ساختمان شمال غرب، سرمایه گذار از سود ناشی از ساخت و فروش واحدهای ساختمانی پروژه صندوق بهره مند می شود. بنابراین قدرت خرید سرمایه گذار در برابر افزایش قیمت زمین و ساختمان در منطقه اجرای پروژه تا حد زیادی حفظ می شود.

از سوی دیگر به دلیل اینکه فعالیت صندوق های زمین و ساختمان توسط حسابرس و متولی صندوق دائما نظارت می شود، احتمال سوء استفاده از سرمایه صندوق، کاهش می یابد.

سرمایه گذار می تواند واحدهای سرمایه گذاری خود را در هر زمان از طریق فروش به بازارگردان یا اشخاص دیگر به نقد تبدیل کند. سرمایه گذاری مستقیم در پروژه های ساختمانی، این مزیت را ندارد و فروش یک واحد ساختمانی به مراتب از فروش واحدهای سرمایه گذاری صندوق مشکل تر است. بازارگردان بر اساس اساسنامه و مقررات مربوطه، هر روز قیمت های خود را برای خرید و فروش واحدهای سرمایه گذاری اعلام می کند.

سرمایه گذار می تواند همواره اطلاعات مربوط به صندوق و پروژه ساختمانی صندوق را از طریق تارنمای صندوق دریافت کند. در این تارنما، پیشرفت پروژه در هر ماه و صورت های مالی و گزارش عملکرد صندوق هر سه ماه یک بار منتشر می شوند.


کلید واژه ها


ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000