هیبنا آمار بانک مرکزی را بررسی کرد

کاهش رشد اجاره مسکن در سال ۹۶

دسته بندی : اخبار مسکن
۱۳۹۷/۰۲/۲۹
بررسی ها نشان می دهد که رشد متوسط شاخص اجاره بهای مسکن در سال ۱۳۹۶ رقم ۸.۳ درصد بوده که این سطح کمترین مقدار در هفت سال اخیر بوده است. این رقم در سال ۱۳۹۲ با ثبت رقم ۲۰.۸ درصد به بیشترین سطح رسیده بود.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، بانک مرکزی شاخص بهای اجاره مسکن در مناطق شهری ایران در سه ماهه چهارم سال 1396 را منتشر کرد. بررسی سه ماهه مسکن اجاری به منظور استفاده در شاخص بهای کالا و خدمات مصرفی (شاخص تورم) انجام می شود. بانک مرکزی از تهیه این آمار چند هدف را دنبال می کند. هدف نخست تعیین میزان تغییرات اجاره بهای واحدهای اجاری مسکونی در مناطق شهری کشور است. هدف دوم، استفاده از نتایج این بررسی در محاسبات مربوط به برآورد ارزش اجاری واحدهای مالک نشین بوده است. مطالعه و بررسی تغییرات اجاره بهای واحدهای مسکونی به تفکیک استان ها و مطالعه و بررسی وضعیت واحدهای اجاری مسکونی در مناطق شهری از لحاظ سطح زیربنا، تعداد اتاق ها و دیگر امکانات موجود در آن ها، دو هدف دیگر بانک مرکزی از تهیه این آمار است. در نهایت بررسی روند تحولات جغرافیایی اجاره مسکن هدف نهایی تهیه این گزارش به حساب می آید. طرح بررسی شاخص بهای مسکن اجاری که توسط اداره آمار اقتصادی بانک مرکزی اجرا می شود، از سابقه ای 80 ساله برخودار بوده و از سال 1314 انجام می شود. در سال 1353 تعداد شهرهای مورد بررسی 74 عدد بود که این رقم در سال 1395 به 79 عدد افزایش یافته است. دوره بررسی این طرح فصلی بوده و به عبارت دیگر هر سه ماه یک بار واحدهای نمونه مسکن اجاری مورد بررسی قرار گرفته و آمار و اطلاعات مورد نظر از خانوارهای ساکن در آن ها پرسش می شود. در این بررسی، تمامی واحدهای مسکونی اجاری مناطق شهری کشور جامعه آماری را تشکیل می دهند.

آخرین آمارهای این گزارش نشان می دهد که شاخص اجاره بها در زمستان 96 نسبت به فصل قبل، 2.7 درصد رشد کرده است. شاخص اجاره بها در پاییز 96 نسبت به فصل قبل از خود نیز 3.1 درصد رشد کرده که نشان می دهد از رشد فصلی اجاره بها کاسته شده است. اما این آمار به خوبی نمی تواند روند تغییر اجاره بها را تعیین کند. زیرا به طور طبیعی، میزان اجاره بها در زمستان نسبت به پاییز روند کاهشی دارد. بنابراین در این مقایسه اثر فصلی وجود دارد، در نتیجه بهترین مقایسه تغییرات اجاره بها در زمستان سال 96 نسبت به فصل مشابه سال قبل از آن (زمستان سال 95) است. بررسی ها نشان می دهد که مقدار این افزایش 9.3 درصد بوده است. این در حالی است که شاخص اجاره بها در پاییز سال 96 نسبت به پاییز سال 95 به میزان 8.5 درصد رشد کرده است. بنابراین رشد سالانه اجاره بها در زمستان نسبت به پاییز بیشتر بوده است.

رشد سالانه اجاره بها در زمستان 96، را می توان در سه گروه، شهرهای بزرگ، شهرهای متوسط و شهرهای کوچک بررسی کرد. این رقم در شهرهای کوچک به میزان 10.6 درصد، در شهرهای متوسط 9.3 درصد و در شهرهای بزرگ 9.4 درصد رشد کرده است. بنابراین بیشترین رشد اجاره بها در زمستان سال 96 نسبت به فصل مشابه فصل قبل از آن متعلق به شهرهای کوچک بوده است. بانک مرکزی در یک جدول تغییرات شاخص اجاره مسکن را به شکل سالانه نیز منتشر می کند. نکته قابل توجه این است که در سال 96 به طور متوسط نسبت به سال قبل میزان رشد اجاره مسکن 8.3 درصد بوده است. این رقم در سال 95 نسبت به سال قبل 9.8 درصد ثبت شده است. رشد سالانه اجاره بها در سال 1396، کمترین مقدار در هفت سال گذشته بوده است. به طوری که در سال 1389 رشد اجاره بهای مسکن رقمی کمتر و در حد 6 درصد گزارش شده است. همچنین بیشترین رقم نیز در سال 1392 گزارش شده که رشد متوسط سالانه اجاره بها معادل 20.8 درصد اعلام شده است. رشد اجاره بهای مسکن، اثر قابل توجهی در تورم گروه مسکن دارد و به این ترتیب بررسی این روند، در بخش مسکن می تواند تحلیلی از تغییرات قیمتی اجاره بها ارائه کند.


کلید واژه ها


ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000