احیای رابطه قیمتی بین مناطق لوکس و مصرفی

دسته بندی : اخبار مسکن
۱۳۹۷/۰۵/۰۹
آخرین تغییرات قیمت مسکن و حجم معاملات خرید آپارتمان در مناطق مختلف تهران، از «شروع یک دگرگونی در رابطه منطقه‌ای قیمت‌ها» خبر می‌دهد.
پایگاه خبری بانک مسکن

گزارش پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا به نقل از دنیای اقتصاد از تورم ملکی در ۲۲ منطقه شهر تهران طی اولین ماه از تابستان امسال حاکی است: به رغم جهش قیمت مسکن در مصرفی‌ترین منطقه شهر تهران (منطقه ۵) طی ماه‌های اخیر و کاهش فاصله قیمتی این منطقه با میانگین قیمت مسکن در شمالی‌ترین منطقه پایتخت (منطقه یک)، بازار تابستانی از ناحیه تحولات قیمتی با یک تغییر رفتار عمده مواجه شد. در حال حاضر رابطه از دست رفته بین سطح قیمت واحدهای مسکونی در مناطق لوکس و مناطق مصرفی، وارد مسیر احیا شده است. به ‌طوری که شیب تورم ماهانه در دو منطقه محل تجمع «خانه ‌اولی‌ها، دهک‌های متوسط و سایر خانوارهای مصرفی» بعد از دو فصل پیشتازی نسبت به مناطق لوکس، هم ‌اکنون کند شده و پایین‌تر قرار گرفته است.
اواخر پاییز سال گذشته همزمان با خروج بازار معاملات مسکن شهر تهران از فاز پیش‌ رونق و ورود به مرحله رونق، مناطق ۴ و ۵ پایتخت که حدود یک‌ چهارم معاملات کل شهر در آنجا انجام می‌شود، با بیشترین تورم ملکی در مقایسه با سایر مناطق از جمله منطقه یک (لوکس‌ترین منطقه شهر) مواجه شد. آذر ماه سال گذشته -زمانی که رونق معاملات مصرفی آپارتمان در تهران باعث شد سطح قیمت‌‌ها در کل بازار افزایش قابل ملاحظه پیدا کند- میانگین قیمت هر متر مربع واحد مسکونی در مناطق ۴ و ۵، به ترتیب ۴ درصد و ۶ درصد نسبت به آبان رشد کرد در حالی که میزان افزایش ماهانه قیمت مسکن در منطقه یک، رقمی معادل ۳/ ۱ درصد در آذر ثبت شد. سبقت تورم ملکی در مناطق مصرفی نسبت به مناطق لوکس در اوایل رونق معاملات مسکن -اواخر سال گذشته- به دو دلیل «مصرفی بودن جنس خرید در آن زمان و قرار داشتن دو منطقه ۴ و ۵ در اولویت انتخاب متقاضیان» و همچنین «مازاد عرضه واحدهای لوکس در تهران نسبت به واحدهای کم‌ متراژ و مصرفی»، اتفاق افتاد.
اما اکنون نوعی سبقت معکوس بین تورم ملکی مناطق لوکس و مصرفی شکل گرفته است به‌ طوری که ماه گذشته و ماه قبل از آن، میزان رشد ماهانه قیمت مسکن در منطقه یک، از میزان رشد در منطقه ۵، به ترتیب ۳ واحد درصد و یک واحد درصد بیشتر شد. این تغییر رفتار موضعی در شیب تورم مسکن طی یکی دو ماه اخیر در نقش «دگرگونی در رابطه منطقه‌ای حاکم بر بازار مسکن تهران» باعث شده فاصله کم شده بین متوسط قیمت آپارتمان‌های مناطق لوکس و مصرفی، مجددا در مسیر احیا قرار بگیرد.در ماه‌های اخیر فاصله‌ای که بین میانگین قیمت مسکن در منطقه ۵ (نماینده مناطق مصرفی شهر تهران) با میانگین قیمت آپارتمان در منطقه یک(نماینده مناطق لوکس شهر تهران) وجود داشت، پس از ورود بازار ملک به دوره رونق و به دنبال جهش قیمت‌ها به شکل محسوس کاهش یافت.


کلید واژه ها


ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000