پایگاه خبری بانک مسکن بررسی می کند

دلایل ثبات بازار ارز

دسته بندی : اقتصاد کلان
۱۳۹۷/۰۷/۲۸
بررسی ها نشان می دهد که کاهش معاملات سفته بازانه، تمدید فرصت گروه ویژه اقدام مالی به ایران و افزایش امیدواری به برقراری ارتباط بانکی با اروپا باعث ثبات بازار ارز شده است.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، نرخ ارز در روزهای گذشته روند با ثباتی را طی کرده و بهای دلار در بازار آزاد به کانال 13 هزار تومانی بازگشته است. این روند در حالی است که ایجاد جو روانی در بازار باعث شده بود که قیمت دلار به شکل مصنوعی افزایش قابل توجهی داشته باشد، افزایشی که در نهایت به دلیل نبود فاکتورهای لازم برای پشتیبانی آن پایدار نماند و با شیب قابل توجهی افت کرد. پس از این افت قابل توجه و ضرر بسیاری از خریداران برای سرمایه گذاری، حال انجام معاملات دلاری با احتیاط بیشتری صورت می گیرد و به نظر می رسد که بخش قابل توجهی از تقاضای کاذب برای تهیه اسکناس دلاری خارج شده است.

در روزهای نخست پس از اعلام خروج آمریکا، تحلیل های نادرست از وضعیت اقتصادی کشور باعث افزایش خرید و انبار مردم از کالاهای اساسی شد، اما پس از گذشت چند هفته و تامین این کالاها، حال رفتار شتاب زده برای تهیه کالای اساسی، کم رنگ تر از گذشته شده است. همین رفتار در بازار ارز نیز مشاهده می شود و به نظر می رسد که رویکرد عقلایی در خرید و فروش دلار، جای خود را به رویکرد احساسی داده است.

در کنار این موضوع چند عامل دیگر را نیز می توان بر ثبات قیمت دلار، موثر دانست. موضوع نخست، تمدید تعلیق ایران از اقدامات متقابل از سوی گروه ویژه اقدام مالی (FATF) بود. بر این اساس، ایران تا فوریه سال آتی میلادی می تواند نسبت به تکمیل توصیه های این سازمان اقدام کند. این سومین باری است که وضعیت ایران تمدید می شود و این موضوع می تواند یک خبر مثبت برای بازار ارز باشد، زیرا اگر اقدامات مدنظر در ایران نیز پیشرفت کند، روابط پولی و بانکی ایران با سایر کشورها حتی با وجود تحریم های آمریکا تسهیل خواهد شد. در نتیجه نگرانی های بازار برای کمبود منابع مالی خارجی نیز کاهش خواهد یافت.

خبر مثبت دیگر، تلاش ها برای برقرای ارتباط مالی ایران و اروپا است. مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرد که برنامه این اتحادیه برای ایجاد ساز و کار مالی برای حفظ دادوستد با ایران و دور زدن تحریم‌های جدید آمریکا به زودی اجرایی خواهد شد. فدریکا موگرینی، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا درباره سازوکار مالی برای حفظ روابط تجاری با ایران گفت: این ایده همزمان با مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک و در سطح وزیران مطرح شد. کشورهای عضو اتحادیه اروپا تصمیم گرفتند که سیستم را راه‌اندازی کنند و حال در صدد استقرار آن هستند. او اطمینان داد که آن‌ها در هفته‌های آتی با موفقیت به این کار ادامه خواهند داد. در صورت موفقیت طرح مذکور، اثرات تحریم یک جانبه آمریکا بر سیستم مالی ایران کمرنگ تر خواهد شد و در نتیجه ورود منابع ارزی حاصل از صادرات کالا به اروپا تسهیل می شود. بررسی ها نشان می دهد که این دو اخبار مثبت خارجی برای اقتصاد ایران، در کنار ایجاد آرامش در بازار داخل، می تواند فضا را برای ثبات بخشی به بازار ارز آماده کند، در این شرایط بانک مرکزی نیز باید شرایطی را برای تسریع ورود ارز حاصل از صادرات غیرنفتی به کشور فرآهم شود، تا تقویت عرضه بازار بتواند روند با ثبات کنونی را تداوم بخشد.


کلید واژه ها


ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000