هیبنا بررسی می کند

چالش صنعت بانکی در عصر کرونا

دسته بندی : اقتصاد کلان
۱۳۹۹/۰۵/۰۸
بررسی ها نشان می دهد که صنعت بانکداری دنیا در زمان کرونا، با چالش های متعددی دست و پنجه نرم می کند.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، یکی از مهمترین آسیب های وارد شده از سوی کرونا به صنعت بانکداری در کشورهای جهان است. شیوع پاندمی ویروس کوید ۱۹ کرونا پیامدها و آسیب‌های زیادی در زندگی بشر امروزه ایجاد کرده است، به ویژه آنکه این ویروس چالش‌های جدی در محیط کسب و کار و بازار پولی و مالی کشورها بوجود آورده است. نظر به اینکه بانک‌ها و نظام بانکداری کشورها نقش تعیین کننده‌ای در رونق اقتصادی و توسعه بازار کسب و کار در جامعه دارند، بانک‌های کشورها نیز از تعرضات گسترده این ویروس مصون نمانده است. به اختصار می‌توان برخی از پیامدها و چالش‌های عمده‌ای که شیوع پاندمی ویروس کرونا بر نظام بانکداری و بانک‌ها وموسسات مالی و پولی کشورها وارد کرده است، را به شرح زیر بیان نمود.

ویروس کووید ۱۹ کرونا روش‌ها و رفتارهای سنتی و متعارف بانکداری و ارائه خدمات بانکی به صورت حضوری و یا فیزیکی را به چالش کشانده و در عمل محدودیت‌های زیادی را در فعالیت بانکی ایجاد کرده است. امروزه استفاده از سکه‌ها و یا اسکنانس های بانکی به دلیل تأثیر در شیوع پاندمی ویروس کوید ۱۹ کرونا به شدت محدود شده، و با هزینه‌های زیادی ضدعفونی شده و بلکه استفاده از آن در برخی از نظام‌های بانکداری متوقف شده است.

در نتیجه شیوع پاندمی ویروس کوید ۱۹ کرونا بانک‌های دنیا در دادن تسهیلات اعتباری و وام‌های طولانی مدت برای کسب و کارهای بزرگ به شدت از خود مقاومت نشان داده و در اعطای وام‌های کوتاه مدت و کم حجم و با ریسک‌های پایین نیز با احتیاط شدید برخورد می‌کنند. این امر جریان نقدینگی را در بازار پولی و مالی با مشکل جدی مواجه می‌کند. پیش بینی می‌شود بازارهای بانک محور نظیر آلمان در اروپا بیشترین آسیب را از این ناحیه متحمل شوند.

اشخاصی که از بانک‌ها وام و یا تسهیلات بانکی دریافت کرده اند، به دلیل از دست دادن مشاغل و کسب و کار خود و یا کاهش فروش کالا و خدمات و یا سود متعلقه به آن، قادر به ایفای تعهدات خود در پرداخت اقساط بانکی خود نیستند، و این امر موجبات بروز اختلافات گسترده‌ای را فیمابین مشتریان بانکی و بانک‌های ذیربط ایجاد کرده است. مشتریان بانک‌ها به دلیل ناتوانی در پرداخت بدهی خود بدنبال حمایت‌های مالی و پولی بانک‌های مرکزی، بانک‌های عامل و بلکه دولت ها در این خصوص هستند. در اکثر کشورها، بانک‌های مرکزی و یا دولت‌های ذیربط به بانک‌های عامل دستور و یا توصیه کرده اند که آنها مشکلات امروزه بدهکاران بانکی را در نظر بگیرند، و به ویژه آنکه مطالبات اقساط خود را برای چندین ماه به تعویق بیاندازند. این رویه ای است که در کشور نیز اجرا شد، اما تداوم این موضوع نیاز به حمایت گسترده سیاستگذار دارد. از سوی دیگر، باید در این وضعیت به مشکلات نظام بانکی نیز بیشتر توجه شود تا بتواند وظیفه خود را در اجرای تعهدات خود انجام دهد.


کلید واژه ها


ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000