وزیر راه و شهرسازی در هفدهمین همایش سیاست های توسعه مسکن تشریح کرد:

ضرورت تغییر نگاه در سیاست گذاری مسکن

دسته بندی : اخبار مسکن
۱۳۹۶/۰۷/۱۸
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به محوری کردن سیاست دولت در حوزه مسکن در مقطع زمانی فعلی بر ضرورت تغییر نگاه در سیاست گذاری های مسکن تاکید کرد.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن- هیبنا، عباس آخوندی در هفدهمین همایش سیاست های توسعه مسکن گفت: مهم ترین سیاست راهبردی وزارت راه و شهرسازی در شرایط فعلی موضوع بازآفرینی شهری و ارتقای کیفیت زندگی در بافت های فرسوده و سکونت گاه های حاشیه ای است.

وی افزود: سیر تحولات جمعیتی طی سال های اخیر به سمتی حرکت کرده است که دیگر سیاست ساخت و تولید انبوه مسکن جوابگو نیست، با اینکه دولت در تلاش است سیاست های بازآفرینی شهری را به منظور ارتقای کیفیت زندگی ساکنان بافت های میانی شهرها و افراد به مسکن را دنبال کند.

آخوندی با بیان اینکه ساختار جمعیتی کشور تغییر کرده است و دیگر سیاست های مبتنی بر رشد سریع جمعیت و مهاجرت پذیری انبوه کلان شهر ها در حوزه مسکن ناکارآمد شده است، خاطر نشان کرد: مهم ترین اصل سیاست گذاری در حوزه ی مسکن در شرایط فعلی درک همین موضوع است.

وی ادامه داد: طی سال های 79 تا 91 که به نوعی دوره ی اوج شهر فروشی و تراکم فروشی در پایتخت بود و 760 هزار واحد مسکونی پروانه ساخت صادر شد. این در حالی است که در همین مدت تنها 400 هزار نفر به جمعیت تهران افزوده شد.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه سیاست شهر فروشی به دلیل تغییر ساختار جمعیتی ، کاهش آهنگ رشد جمعیت و مهاجرت، دیگر سیاستی کارآمد و درآمد زا برای شهرداری نخواهد بود، گفت: البته این موضوع هرگز به معنای از بین رفتن تقاضا و نیاز به واحد های مسکونی مصرفی نیست اما شناخت جنس تقاضا و تمرکز به ساخت مسکن و حمایت از متقاضیان واقعی اصل کلیدی در شرایط فعلی است.

وی افزود: در واقع هم سازندگان ، هم دولت و هم سایر دست اندرکاران حوزه ی مسکن باید ببینند که تقاضا و دامنه ی تقاضا در چه بخشی از جامعه قرار دارد و متناسب با آن اقدام به سیاست گذاری برای بازار مسکن و ساخت مسکن کنند.

آخوندی با بیان اینکه خلق مجدد شهرها، بازآفرینی و نوسازی بافت های فرسوده و حمایت متقاضیان خانه اولی مهم ترین سیاست ها در حوزه ی مسکن در شرایط فعلی است، تصریح کرد: تا کنون 282 هزار نفر در صندوق پس انداز مسکن یکم با میانگین بیش از 20 میلیون تومان سپرده ثبت نام کرده اند که به معنای وجود 282 هزار نفر متقاضی برای آپارتمان مصرفی است.

وی ادامه داد: این موضوع به معنای سرمایه گذاری درست برای پاسخ به تقاضای واقعی است و سازندگان مسکن نیز باید با تغییر نگاه خود و انتظار بی مورد برای ساخت و ساز انبوه، دامنه فعالیت خود را به ساخت واحد های مصرفی متناسب با نیاز فعلی و فعالیت در بافت های فرسوده انتقال دهند.



ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000