عضو هیات مدیره بانک مسکن عنوان کرد:

گلوگاه مشکل احیای بافت فرسوده

دسته بندی : اخبار مسکن
۱۳۹۶/۰۷/۱۸
عضو هیات مدیره بانک مسکن احیای بافت فرسوده را از اولویت­ های دولت در بخش مسکن برشمرد و راه تحقق این هدف را تبدیل بانک مسکن به نهاد توسعه ­ای دانست.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن- هیبنا، محمد علی دهقان با بیان اینکه موضوع اصلی همایش امسال سیاست ­های توسعه مسکن، نوسازی بافت­ های فرسوده است، افزود: از این رو تغییر پارادایم کل اقتصاد مسکن در برنامه گنجانده شده­ اند.

وی با تاکید بر ضرورت ایجاد چارچوب جدید تامین مالی متناسب با سیاست نوسازی بافت ­های فرسوده، گفت: در دنیا نیز سال ­ها نهادهای بین ­المللی طرفدار دیدگاه بازار بوده­ اند و عده ­ای هم مخالف این سیاست بودند. اما امروز میان صندوق بین ­المللی پول و بانک جهانی یک هم گرایی ایجاد شده و در بخش مسکن دیدگاه حمایت از بازار را اتخاذ کرده اند که در این زمینه نهاد توسعه ­ای نقش کلیدی دارد.

دهقان با بیان اینکه نهاد مالی توسعه ای می ­تواند روش­ های جدیدی را در بخش مسکن به کار گیرد گفت: عمق دادن به بازارهای مالی از محورهای فعالیت نهادهای مالی توسعه ­ای است.

وی ادامه داد: در مواردی که ریسک یک فعالیت اقتصادی بالا است بانک توسعه ­ای می ­تواند آن را تضمین کند. همچنین در مواردی که پروژه ­های کوچک مقیاس تعریف شده، بانک توسعه ­ای چند پروژه را به یک سبد سرمایه ­گذاری تبدیل می کند. افزون بر این ملحق شدن به یک شریک خارجی برای اجرای پروژه و نیز انتقال ریسک پروژه به طرف سوم از دیگر ابزارهای در اختیار بانک ­های توسعه ای است. به این ترتیب بانک­ های توسعه ­ای می­ توانند در مواردی که بخش خصوصی به هر دلیل توان یا تمایل ورود به بازار را ندارد از این بخش پشتیبانی کند.

عضو هیات مدیره بانک مسکن تاکید کرد: ارزش اجتماعی پروژه ­ها عامل تصمیم­ گیری بانک توسعه­ ای نیست بلکه در جاهایی که باید چالشی حل شود که بافت فرسوده یکی از آنهاست نهاد مالی توسعه ­ای ورود می کند.

دهقان گلوگاه مشکل احیای بافت فرسوده را تامین مالی دانست و با بیان اینکه 5 میلیون واحد مسکونی در کشور نیاز به بازسازی دارد، گفت: پیامد و بازتاب ورود نهاد مالی توسعه ای به این حوزه می تواند یکپارچگی شهری، محله خوب، مسکن امن و شهروند راضی باشد.



ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000