اهداف دوگانه دولت در بخش مسکن

دسته بندی : اخبار مسکن
۱۳۹۶/۰۷/۱۸
وزیر راه و شهرسازی سیاست اصلی توسعه مسکن در دولت دوازدهم را «بازآفرینی شهری» و «ساخت وساز درون بافت های قدیمی شهرها» با ابزار «افزایش قدرت خرید متقاضیان» اعلام کرد.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در حاشیه هفدهمین سیاست های توسعه مسکن با اشاره به تحولات ساختاری جمعیت کشور اظهار کرد: آمار سرشماری نفوس و مسکن نشان می دهد ساختار جمعیتی کشور در سال 95 نسبت به سال 90 دچار تحولات اساسی شده است. به این معنا که رشد جمعیتی در ایران نسبتا به ثبات رسیده و حتی در تهران هم تحولات جمعیتی بسیار بسیار کند شده است.
وی در توضیح محور اصلی سیاستهای بخش مسکن در دولت دوازدهم، به نتیجه سیاست های مداخلهای دولت در دوره های گذشته اشاره کرد و افزود: یکی از مهم ترین نتایج مداخله مستقیم دولت در بخش مسکن افزایش قیمت بسیار زیاد طی دوره های گذشته بود. طوری که مطابق با آمارها قیمت زمین در شهر تهران در سال 92 نسبت به سال 84 معادل 8.9 برابر و قیمت مسکن در حدود 6 برابر افزایش پیدا کرده است. به این معنا که قیمت هر مترمربع زمین از مترمربعی 650 هزار تومان در سال 84 به 5 میلیون و 800 هزار تومان در سال 92 رسیده است. همچنین مطابق با آمار رسمی قیمت هر مترمربع مسکن از 650 هزار تومان در سال 84 به 3 میلیون و 900 هزار تومان در سال 92 رشد داشته است. حال اینکه در چهار سال گذشته روند قیمتی زمین و مسکن متفاوت بوده است.
او ادامه داد: بررسی ها نشان می دهد طی چهار سال گذشته قیمت زمین در شهر تهران تقریبا ثابت بوده است. چراکه کل تغییراتی قیمتی هر مترمربع زمین در پایتخت به طور میانگین در حدود 2 درصد بوده است. علاوه بر این روند قیمتی مسکن طی چهار سال گذشته حدود 10 درصد رشد را نشان می دهد که به معنای کنترل سوداگری در حوزه مسکن وساختمان است.
وزیر راه و شهرسازی سیاست اصلی بخش مسکن طی چهار سال گذشته را افزایش قدرت خانوار دانست و گفت: در این مسیر خانوارها به افزایش پس انداز تشویق شدند تا پس از یک دوره پس انداز در بانک مسکن و اضافه شدن مبلغی تا 6 برابر مبلغ پس انداز خانوارها، قدرت خرید مسکن برای آنها تا 7 برابر افزایش پیدا کند.
به گفته آخوندی آمارهای رسمی نشان از استقبال مردم از ایده پس انداز دارد. وی در این باره به آمار ارائه شده از سوی مدیر عامل بانک مسکن اشاره کرد و افزود: براساس این آمار تاکنون 282 هزار نفر در سراسر ایران در صندوق پس انداز مسکن یکم ثبت نام کرده اند که به معنای امکان دریافت 282 هزار نفر از بانک مسکن و افزایش قدرت خرید مسکن آنها است.
وی با بیان اینکه روند سپرده گذاری خانوارها به شدت رو به رشد است، تصریح کرد: افزایش ثبت نام خانوارها در این صندوق نشان می دهد که به تدریج مردم به برنامه ای برای خانه دار شدن مجهز خواهند شد.
آخوندی در عین حال سیاست مکمل افزایش قدرت خرید خانوارها را در دولت دوازهم، تغییر مکان اجرای سیاستهای توسعه مسکن عنوان کرد و ادامه داد: آنچه به عنوان تغییر سیاست بخش عرضه نیز در حال پیگیری است جایگزنی بافت قدیمی و فرسوده شهرها به جای حاشیه شهرها و مکان هایی است که پیش از این سابقه سکونتی نداشته اند.
عضو شورای پول و اعتبار تاکید کرد: نتیجه اجرای این سیاست درون بافت قدیمی شهرها ، از بین رفتن هر خانه بد به ازای یک خانه جدید است.
به گفته وی ما ساخت وساز مسکن در بیابان ها را دنبال نمی کنیم چراکه ساخت مسکن در خارج از محدوده شهرها اگرچه در ظاهر آمار مسکن را افزایش می دهد اما همچنان خانه های بد و کیفیت پایین زندگی مردم ادامه می کند در عین حال اختلاف بین شمال و جنوب شهر تهران همچنان باقی می کند. همین عامل باعث می شود که قیمت مسکن شمال با جنوب شهر تهران در حدود پنج برابر تفاوت داشته باشد.
آخوندی سیاست اصلی توسعه مسکن را بازآفرینی شهری و ساخت وساز درون بافت ها از طریق افزایش قدرت خرید مردم عنوان کرد.
به گفته وی این سیاست به تدریج در حال اجرایی شده است و اجرای این سیاست تاکنون نشان داده است که از یک سو سوداگری در بخش مسکن کنترل شده است و از سوی دیگر تورم در بخش مسکن کنترل شده است.
در مسکن اجتماعی به دنبال ایجاد صف جدید نیستم .آخوندی در بخش دیگری از صحبتهای خود به آماده شدن مقدمات اجرای طرح مسکن اجتماعی اشاره کرد و گفت: این موضوع در برنامه ششم پیش بینی شده است . مقدمات اجرایی آن در حال طی شده است. در این راستا سازمان ملی زمین و مسکن را موظف به انجام اقداماتی در حوزه تامین زمین کرده ایم. در عین حال هماهنگی های لازم از طریق بنیاد مسکن با کمیته امداد و سایر موسسات در حال انجام است. وی تاکید کرد: سیاست مسکن اجتماعی این است که ما مجددا صف جدیدی ایجاد نکنیم. بلکه ما به سازمان تامین اجتماعی و کمیته امداد و بنیاد مسکن کمک می کنیم که آنها بتوانند به افراد تحت پوشش خود کمک کنند؛ بنابراین ما به دنبال آن نیستیم که همچون طرح مسکن مهر صف جدیدی ایجاد کنیم.



ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000